Włączając telewizor coraz częściej możemy natknąć się na reklamy inteligentnych produktów. Biorąc pod uwagę koniunkturę rynku, nie dziwi fakt, że każdy chce ukroić kawałek tortu dla siebie. Wśród chętnych do degustacji znaleźli się także czołowi przedstawiciele telefonii komórkowej. Czy będą oni poważną konkurencją dla branży inteligentnej?
Poza korzyścią wynikającą z integracji wszystkich urządzeń w pakiecie smart, usługodawcy sprzedają inteligentne produkty, którym przyjrzymy się nieco bliżej. Nie mamy oczywiście na myśli smartfonów i tabletów, a wszystko to, co służy do automatyzacji codziennych czynności w domu i poza nim. Zobaczmy więc, co w pakiecie ma firma:
1. Play
Zaczniemy od tej marki, ponieważ ma ona najwięcej do zaoferowania w kwestii smart. W szerokim asortymencie znajdziemy czujniki ruchu oraz otwarcia, inteligentne żarówki, odkurzacz Xiaomi, roboty Xiaomi i Photon, kamery w zestawie z routerem, oczyszczacz powietrza Xiaomi a także inteligentne termostaty.
Weźmy na warsztat inteligentne żarówki E27 sterowane aplikacją na smartfon. Możesz je nabyć z abonamentem lub bez. Ilość żarówek w zestawie jest bliżej nieokreślona. Dodatkowo w zestawie otrzymasz przenośną lampę Hue Go, której strumień światła wynosi 3000 lumenów.
Wszystko wygląda świetnie poza ceną sięgającą 1199zł. Jedna inteligentna żarówka tej wielkości kosztuje u konkurencji niespełna 100 zł. By stwierdzić, że cena jest wygórowana nie trzeba nawet doznawać iluminacji…
Podobnie rzecz ma się z innymi produktami w sklepie znanej sieci. Chcąc stworzyć smart dom z Play musisz liczyć się z wydatkiem rzędu kilkunastu tysięcy, a i tak okrojona oferta zapewnia jedynie część potrzebnych udogodnień. Być może sklep z czasem przygotuje bardziej przystępną ofertę, choć wiemy, że to usługi telefoniczne są w ich centrum uwagi.
2. T- mobile
To sieć, która nie oferuje inteligentnych technologii dla domu, ale system dla… auta. Produkt dla kierowców nazywa się Smart Car i wysyła właścicielowi powiadomienia o położeniu auta, próbie kradzieży lub uszkodzenia czy występującej usterce. Ponadto Smart Car zaopatruje każdego pasażera w WiFi.
Aby urządzenie działało, należy je podpiąć do portu OBD w aucie. Na stronie T-mobile możemy sprawdzić kompatybilność naszej marki auta ze sterownikiem, a w przypadku braku informacji możemy wziąć egzemplarz do testu i ewentualnie zwrócić.
Inteligentna pomoc kosztuje 29,90 zł miesięcznie w abonamencie rocznym. Jej głównym przeznaczeniem jest łatwe odnalezienie auta na parkingu oraz powiadamianie kierowcy o sytuacjach awaryjnych. Wszystko sterowane przez aplikację mobilną.
I choć oferta nie jest szeroka, daje dużą optymizmu przed kolejnymi odsłonami smart produktów od t-mobile. Cena nie jest świetną okazją i operator nie dał opcji zakupu produktu bez abonamentu. Mimo to ciekawość i apetyt rosną.
3. Plus
Czyli ostatnia już sieć w naszym zestawieniu. Co ciekawe operator postawił na rozwiązania związane z bezpieczeństwem domu, co wydaje się słuszną drogą do zjednania klientów. W swoim pakiecie do telewizji, telefonu, internetu, banku i ubezpieczenia dodał jeszcze inteligentny monitoring.
Dzięki kamerce dołączonej do zestawu w pakiecie Bezpieczny Dom możesz sprawdzać co dzieje się w domu z każdego miejsca na świecie. Kamera posiada funkcję detekcji ruchu i jest obrotowa. Poza aplikacją możesz się z nią połączyć za pomocą strony internetowej poprzez komputer, smartfon czy tablet. Pracuje ona przez całą dobę i wysyła powiadomienia do właściciela w przypadku zagrożeń.
Z założenia kamerka ma spełniać swoje zadanie na wakacjach, podczas długiej nieobecności i do trzymania pieczy nad dziećmi, gdy wracają ze szkoły. Może ona także odstraszać intruzów.
Ciężko dyskutować tu na temat opłacalności, ponieważ z całego pakietu Smart Dom może korzystać każdy klient, który kupi min. dwie usługi lub dokupi kolejną do posiadanej już w Plusie lub Cyfrowym Polsacie. Została ona stworzona bowiem dla lojalnych klientów.
Wśród dystrybutorów usług telefonicznych inteligentne gadżety są w fazie głębokiego rozwoju. W reklamach możemy zobaczyć Smart TV sterowane głosowo, stanowiący początek nowej ery usług. Każda z sieci może być w przyszłości poważną konkurencją w dziedzinie automatyzacji domowych zadań. Wszystko przez dużą rozpoznawalność marki i możliwość integracji urządzeń z pakietem innych usług. Oferty już dziś zakładają stworzenie własnego konta bankowego, z którego korzystaniem wiąże się duża oszczędność i wygoda.
To zjawisko pokazuje tylko jak bardzo przyszłościowy jest segment Smart i jak dynamicznie się rozwija. Czy inne branże równie chętnie zaszczepią inteligentne technologie?